Op die vraag kwam ik toen ik een paar weken geleden een gesprek had met een HR-dame van een reclame-bureau. In het überhippe dynamische reclamebureau waar ze werkte, liepen voor het merendeel überhippe en dynamische jongens en meisjes rond (de oudste werknemer was er 35). “ Al die snelle types hier die vinden mij maar een Libelle-vrouw, te gewoontjes”. De reclamejongens en meisjes vonden iedereen van boven de 35 sowieso stokoud en als jezelf dan ook nog geen überhippe en dynamische look had aangemeten, dan was je gedoemd om als een Libelle-vrouw door het leven te gaan.
Ondanks het feit dat ik mijzelf en mijn vriendinnetjes al jaren Libellettes noem, omdat dat zo lekker bekt, heb ik mezelf nooit beschouwd als een Libelle-vrouw. Bij de term Libelle-vrouw zie ik toch al snel een middelbare koekjesbakkende knutselmuts voor me van. Dat beeld doet de gemiddelde Libelle-vrouw vast geen eer aan. De HR-dame die zichzelf bestempelde als Libelle-vrouw voldeed ook niet aan dat beeld en was ondanks haar ‘gewone’ uiterlijk in mijn ogen een fris & eerlijk humoristisch type.
Ik besloot toch maar even de profielen op te zoeken van de Linda– en de Libelle– lezeressen, gewoon om te onderzoeken waar zo’n gemiddelde lezeres volgens de uitgever aan dient te voldoen.
Volgens Sanoma Geeft de Libelle de beste ‘lekker-in-je-vel-adviezen’, is De Libelle-lezeres tussen de 28 en 65 jaar en beantwoordt aan het beeld van de gemiddelde Nederlandse vrouw. Ze is een eigentijdse vrouw, die haar gezin voorop stelt. Ze hecht grote waarde aan de toekomst van haar kinderen. Ze kookt dagelijks met plezier en van tijd tot tijd zet ze graag iets bijzonders op tafel. Ze dient tevens bovengemiddeld geïnteresseerd te zijn in woninginrichting, decoratie en tuin.
“Oeps”. Dus de kindvrije vrolijke vrouw die dagelijks een afhaalchineesje in huis haalt is gediskwalificeerd als Libelle-vrouw? Dat is ook sneu! Ik denk ook niet dat ik helemaal in dat profiel pas. Ik kook, maar echt niet dagelijks met plezier! En ik ben ook niet dagelijks nieuwe kussenhoesjes aan het haken om maar met de nieuwste woontrend mee te gaan. Het is best wel pittig om als Libelle-vrouw door het leven te gaan, is bijna een full-time job om aan al die eisen te voldoen. “RESPECT”. Het is gewoon een geuzennaam.
Dan nu de Linda check: Doelgroep: Vrouwen van 20-49 jaar die geïnteresseerd zijn in mode, cosmetica, gadgets, televisie, koken, boeken, winkelen, wooninspiratie, uitgaan en muziek.
Oké, het lijkt er wat losser aan toe te gaan bij de Linda, je hoeft gelukkig niet aan een heel eisenpakket te voldoen. Ik val echter net buiten de doelgroep qua leeftijd, weet Linda zelf wel dat ze te oud is voor haar eigen magazine? ‘Joehoe Linda, ik voel me buitengesloten’, zelfs in dit clubje is er geen plek voor mij.
Dan blijf ik maar heel zielig. Een eenzame ploetervrouw, misschien wordt het tijd voor mijn eigen magazine voor Iedereen van 0 tot 125 die van leuke dingen houdt en die af en toe ook eens heel gewoon een offday mag hebben!
Plus Magazine is een tijdschrift voor actieve (wandelen?)50-plussers.
Iedere maand bevat het magazine betrouwbare informatie over geldzaken maar ook praktische tips over gezondheid en nog veel meer.
Naast artikelen over uiteenlopende onderwerpen vindt u in Plus ook ideeën voor huis en tuin.
Een Plusvrouw dus…
Beste Angela, ik een Plusvrouw? Ik heb het magazine geloof ik nog nooit gelezen maar de truttigheid van de naam voorspelt niet veel goeds. Ik noem mezelf voorlopig nog maar een Ploetervrouw